... CIKKEK ...

Magyar Hírlap 1995. május 25.

Emberjogi tündérmese
A remény rabjai

Amerikai, feliratos, 137 perc
Rendezte: Frank Darabont
Szereplők: Tim Robbins, Morgan Freeman

Hollywood a maga édeskés módján ismét kiállt az emberi jogokért. Ők az egyetlenek, az amerikai filmesek, akik számára a szép elvek és a népnevelő szándékok, ha ügyesen fogalmazzák meg őket, busás haszonnal is járhatnak. Arrafelé bombaüzlet az emberjogi misszió. Nem kell hozzá, csak néhány sztár, lehetőleg az angyalarcú vagy az intellektuális fajtából, egy gonosz vagy érzéketlen figura, és egy történet, melyben ez utóbbi alak és az általa állított nehézségek legyőzetnek. Közben az igazságtalanul kitaszította(ka)t megismerjük, megszeretjük, mert szépek, kedvesek, és mert ezt teszik velük a filmbéli pozitív szereplők is. Születtek - és alkalmanként óriási sikert arattak - ilyen történetek fogyatékosokról, betegekről, szenvedélybetegekről, színesbőrűekről és bűnözőkről.

A Remény rabjai (The Shawshank Redemption) utóbbiakról szól. A Stephen King- elbeszélés alapján készült film főhőse, Andy Dufrense (Tim Robbins) ártatlanul kerül börtönbe. Efelől a nézőnek kétsége sem lehet, ha csak egy kicsit is járatos a hollywoodi emberábrázolás pszichológiájában. A film elején a kisfiús arcú Andy csak motyogja, hogy ártatlan, és megadással fogadja kettős gyilkosságért kiszabott ítéletét: kétszeres életfogytiglan Maine állam legszigorúbb börtönében, a Shawshankben. Az ügyész és a bíró kaján arcáról ordít a butaság, a rosszindulat. Hősünk ártatlanul járja meg tehát a poklot, de már a film elején biztosak lehetünk abban, hogy szende szemű, szótlan Andynk a maga intellektuális módszereivel előbb-utóbb legyőzi a börtön embertelenségét.

A fegyintézet falain belül az egykor szépreményű ifjú bankárra nehéz napok várnak. Rabtársai közül egy erőszakos homoszexuális banda tartja rettegésben, az őrök közül pedig egy kegyetlen kapitány. Ámde barátokra is szert tesz, mégpedig olyanokra, akik azt hivatottak ábrázolni, hogy a bűnöző is ember, jó, érző szívű és alkalomadtán rendkívül intelligens. Andyt a börtön esze, egy Red nevű fekete rab (Morgan Freeman) és a társaság krémjének számító bandája fogadja bizalmába. Mély és érzékeny barátság szövődik Andy és Red között, nagy beszélgetések szem- és fültanúi leszünk. Az idős Red ősi igazságokra tanítja a fiatalon is bölcs Andyt: ráncolt szemöldökkel többször leszögezi, hogy "a börtönben nincsenek tündérmesék", avagy azon morfondírozik, az embernek a börtönben fogalma sincs, hová lett az a tíz-húsz év, amelyet a falak között töltött. Hősünk szerepe azonban épp az, hogy az amerikai ideált beteljesítve egyes-egyedül megrendítse ezeket az igazságokat, szétfeszítse az állam legszigorúbb börtönének kereteit, és végül győztesen kerüljön ki a falak közül. Ehhez két eszköz áll rendelkezésére: rengeteg ész és rengeteg idő. Egy bajos ügyben pénzügyi segítséget ajánl a kegyetlen fegyőrkapitánynak, minek következtében néhány év múlva ő készíti az egész börtönszemélyzet adóbevallását, majd kézbe veszi az intézmény összes pénzügyét, hatalmas - és nem épp legális - bevételekhez juttatva ily módon Shawshanket és magát a börtönigazgatót. Ezzel azonban csak az örökös fogva tartást harcolhatta volna ki magának, ha nem veszi a fejébe, hogy megcáfolja a második ősi igazságot is, mely szerint az ember kezéből a börtönben kipereg az idő (nem mintha odakint sokkal rózsásabb lenne a helyzet az élet és az idő múlása tekintetében). Andy a rendelkezésére álló éveket nagyon is jövőorientáltan és céltudatosan a szökés előkészítésével tölti. Közben - szabadidejében - börtönkönyvtárat szervez vagy hirtelen felindulásból elfoglalja a börtönrádió stúdióját, és bejátszik egy operaáriát így ébresztve a rabok fásult lelke mélyén rejtőző romantikus érzelmeket.

Az egyéniség lerombolására épülő rendszeren győzedelmeskedik az individuum. Az igazi bűnösök elnyerik méltó jutalmukat, a jók pedig felmagasztaltatnak. Frank Darabont, akit eddig horrorfilmek írójaként ismertünk meg, ügyesen hinti az amerikai álom-port. Kár, hogy a moziból kilépve azonnal lepereg.

Vitézy Zsófia