... CIKKEK ...

Npszabadsg 1995. jnius 8.

Monte Cristo szllods lesz

Fogs egy film A remny rabjai. Mert igaz ugyan, hogy a hres falfr rab sztorijra pt, m hinyzik belle a ltvnyos kaland, valamint a bossz s a gyzelem nneplse. De a legfurbb, hogy minden amerikai szokssal szemben, itt nem az trtnik, hogy az rtatlanul eltlt ember vgl is kivvja igazsgt, hanem a hs rjn arra, hogy ezt a rendszert kptelensg feltrni, gy aztn egyszeren kilp belle. Mert okosabb, mint brki a fnkk, rabok s a nzk kzl. (Tudniillik mi is csak a legvgn kapcsolunk, hogy itt vgig valami nagy trkkt ksztettek el...) A rendez (Frank Darabont) pp ezzel nyert: a poklot, amit bemutat (a brtnlet kznapjait), csak valami emberfeletti, m mgis emberi okossggal lehet kijtszani. Mert ha itt valaki be akarja tartani a szolglati utat, az tuti, hogy a hullahzban kt ki. E kis pokol szelepei tkletesen zrnak, innen mg a hrek se jutnak ki. Ellenllni csak annak sikerl, aki mindenki eszn tl tud jrni s mg csodkra is kpes...

Ilyen a fszerepl, Tim Robbins, a volt bankr. Felesge megcsalta, bnatban le akarja lni szeretjvel egytt (mit csinljon, ha mr egyszer ott a colt a kocsijban?), de meggondolja magt s hazafurikzik. m mit tesz isten, a hzassgtr prt meggyilkolja valaki, a bankr pedig rtatlanul megy a sittre.

s ott l, tbb mint hsz vig.

Csak ht ez a bankr szuper fej (ennyiben szpt a trtnet a valsgon...): elfogadtatja magt a kollgkkal (enlkl nincs tlls), nlklzhetetlenn teszi magt a rabtartknl ( tlti ki adbevallsukat, zletet szerez nekik).

Ezek fejben klnfle elnyket barkcsol a raboknak: knyvtrat, szabadidkzpontot stb. s ami a legfontosabb, sszehaverkodik az intzmny idsebb letfogytosval, a fekete szerz-mozg emberrel (Morgan Freeman). Ismt j pont a filmben, br volt mr ilyen is: a fehr ember, aki a feketre szorul s fordtva.

Az id kzben mlik, sajnos vszesebben, mint ahogy ltszik: a bankr mr hsz ve cscsl, de a filmfigurn nem fog az id, Tim Robbins ugyanolyan, mint ahogy behoztk. Llekben viszont az egyetlen, aki megrzi azt, ami letet ad: a remnyt. s mikor a korrupt brtnigazgat megalzza, s amikorra hzi bankrknt mr j sok pnzt sszekeresett neki gy gondolja, elg volt, s szpen lelcel.

Eltnik a szuperbiztos brtnbl, s megvalstja rgi lmt: nyit egy kis hotelt Mexikban, s vrja fekete bartjt. (Az is megrkezik, nem kell flni, teljes a happy end, csak legyen idd kivrni a film egy kicsit hossz, de megri.) A trtneten ltszik, hogy irodalmi eredet (Stephen King novellja alapjn kszlt). A zrt vilg nemcsak krimifeszltsget nyjt, de eljtszik azzal a krdssel is, mi jobb: a hallbntets vagy hall rszletre, mondjuk 50 v sitten? (Akik e kegyben rszesltek, nem lik tl a szabadulst...) Meg eltndik az emberi kapcsolatok irracionalitsn: ebben az rzketlen vilgban (brtnben s azon kvl egyarnt) szinte rthetetlen, mirt szvdik bartsg egy magba zrkzott src s egy drzslt sittes kztt. A film nem is magyarz, csak felvillantja a krdjelet. Fukar dokumentcija azonban telitallat: az igazi emberi kapcsolatok mirtje mindig is rejtvny volt s marad. (Mirt pont t, mirt pp most? tanakodtunk rajta fiatal korunkban.) Mert bizony talny, hogy mirt kell az embernek valaki, akin segthet, akihez ktdhet hiszen a gpek lassan mindent megoldhatnak...

A film kzege kegyetlen s stt, a rendeznek mgis sikerlt a horizonton tlra tekintenie, oda, ahol az let nev nagy brtnben mi is tllsi stratginkat tanulgatjuk.

Almsi Mikls