... CIKKEK ...

Figyelő 2007/46

Szobatortúra

Stephen King mindent elkövet a körülötte létező világ élőlényeinek kipusztítása érdekében, ám eközben - ki érti miért - az olvasótábora nem csökken, sőt. Az ortodox rajongók egyenesen azt állítják, hogy a mester a Rémkoppintók óta nem írt igazán érdekes könyvet. Dehogynem.

Az "irodalom McDonald'sa" - miként magát nevezi King - ontja magából furcsa ízű, mélybarna szósszal és nyálkás fehér gumipéppel leöntött brutális kalóriaértékű termékeit: majdnem minden évben egy-egy vaskos kötetet.

Az 1408 King kedvenc játékterében játszódik, főszereplője szintén kedvenc zsánere, a néhány perce még megingathatatlanul magabiztos, de a hirtelen rázúduló problémákkal magára maradó író, minden olyan tettre kész férfi alteregója, aki egy tragikus esemény következtében ideiglenesen elveszítette az egóját. Az 1/4/0/8 - annak ellenére, hogy mindenki reflexszerűen egy olyan történelmi évszámra gondol, amelyről fájdalmasan nem ugrik be semmi - egy olyan hotelszoba száma, amelynek szolgáltatásai közé egészen bizarr történések (nevezetesen gyilkosságok) sorozata tartozik. Ha a számokat összeadják, egyből világos lesz, milyenek. „Jelentkezz be, zuhanyozz le, halj meg!“ - Hitchcock óta ismert a recept. A természetfeletti jelenségek cáfolatával foglalkozó bestseller író annak ellenére kiveszi a szobát, hogy részben önmaga koncepciója ellen dolgozik: ha bebizonyosodik, hogy az 1408-asban nem szellemek és más féllények gorombáskodnak, hanem az egész egy jól szervezett előadás valódi vérrel és kiszenvedéssel, akkor bele kell nyugodnia abba, hogy nincs oda-vissza járható út élet és halál között, vagyis soha nem kapja vissza a gyermekét.

A Ragyogásban - amely a kánon szerint a legjobb King-adaptáció - már megismerkedhettünk a klausztrofóbia okozta lelki és fizikai deformációkkal, és akkor arra gondoltunk, Jack Nicholson arcánál és a szőkőár-vérrel elárasztott szoba látványánál nincs jobb reklámja a horrornak. Pedig van. Az 1408-ban kisebb a tér, mégis fenyegetőbb. Vékonyabb a történet, mégis nyugtalanítóbb, mintha a Kedvencek temetője, a Carrie és a Tortúra egyetlen felkavaró, izgalmas, esszenciális szenvedéstörténetben manifesztálódna. A végig kitűnően működő, feszes film belső rejtélyei közé tartozik John Cusack játéka, aki már régen volt ennyire jó, valamint társfőszereplőként az egyre közlékenyebb hotelszoba, amelynek aktivizálása Mikael Hafström érdeme. Hafström nem tanácsolja elalvás előtt a szoba sarkainak megszámlálását. Magát az elalvást sem tanácsolja.

1408 > Amerikai film > Rendező: Mikael Hafström > Főszereplők: John Cusack, Samuel L. Jackson > 92 perc

Ligeti Nagy Tamás