... INTERJÚK : GYÖNGYÖSI ZSOLT ...

Készítette: Dohi
Készült: 2012. március 9.

Dohi: Bevezető gyanánt mesélj egy picit magadról!
Gyöngyösi Zsolt: Gyöngyösi Zsolt vagyok, 24 éves. Tanulmányaimat a Pannon Egyetem anglisztika szakán végeztem. Jelenleg Dunaújvárosban élek, dolgozom. Szeretem az irodalmat és a filmeket. 3 éve magam is készítek amatőr- és független filmeket. Főleg a forgatókönyvírás érdekel.

Dohi: Kik a kedvenc íróid, mik a kedvenc könyveid?
Zsolt: Paul Auster, Michel Houellebecq nagy hatással voltak rám de alapjában véve szeretem a modern/posztmodern irodalmat, verseket. Egyik meghatározó könyvélményem a New York Trilógia Paul Auster tollából.

Dohi: Mit gondolsz ezen művek filmes feldolgozásairól (már ha vannak/láttad őket)? Kedvenc filmek, rendezők, egyéb filmes arcok?
Zsolt: Nem láttam még egyet sem, azt hiszem nem sok van. Kedvenc filmek listája végtelen, de említsük meg az Út a vadonba, Halálsoron és a Broken Flowers-Hervadó virágok címűeket mondjuk. Kedvencem filmes arcaim: Jim Jarmusch, Darren Aronofsky, Terrence Malick, Mike Leigh, Roman Polanski, Giuseppe Tornatore és mondjuk írói oldalról Anders Thomas Jensen. Színészek közül Ryan Gosling és Michael Fassbender most nagyon jók.

Dohi: Hogy kerültél kapcsolatba a filmezéssel? Mikor döntötted el, hogy forgatókönyvírással, rendezéssel szeretnél foglalkozni? Miért nem csak az egyik?
Zsolt: Még az egyetemi éveim alatt kezdtünk el filmezni haverokkal, aztán haladt előre a dolog és most itt tart. Azóta cserélődtek az emberek körülöttem de lassan úgy érzem, megtalálom a tényleges alkotótársaimat. Azóta az is kiforrott bennem, hogy a forgatókönyvírás érdekel legjobban, azt szeretném megtanulni a lehető legmagasabb fokon. A rendezés nem a kedvenc szerepköröm, egyszerűen csak eddig amiket írtam, meg is rendeztem, mert túl közel álltak hozzám, és jelenleg nincs olyan filmes ismerősöm, akire rábíznám egy igazán hozzám kötődő sztori rendezését. Remélem ennek is eljön az ideje.

Dohi: Hol lehet ilyesmit tanulni kis hazánkban? Van-e külföldi tapasztalatod?
Zsolt: Elsősorban a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, de oda bekerülni csak a kiválasztottaknak lehet. Eleve belterjes a magyar szakma, ráadásul van egy hatalmas rés a profi és függetlenfilmesek között, amit lehetetlen átugrani. Az amatőr- és a függetlenfilm az nem film az itteni vélekedés szerint. Nincs külföldi tapasztalatom, de tervezem, hogy lesz.

Dohi: Hogy zajlik a munkafolyamat? Vannak lépések, fázisok? Nyilván más formailag, tartalmilag egy forgatókönyv, mint az irodalmi művek.
Zsolt: Először szinopszis készül a felvázolt történettel. Ezután kerülnek kibontásra a szálak treatment formájában, ez még mindig nem forgatókönyv. Ezek tisztázása után jön a könyvírás, az az utolsó lépés. Teljesen más, mint egy irodalmi mű, hiszen itt még mindig képekben, jelenetekben kell gondolkozni és egyidőben figyelni kell arra is, hogy a dialógok életszerűek legyenek és ne legyenek terjengősek vagy túl irodalmiak. Ami működik egy regényben, az nem biztos, hogy működik filmen. Ez nagyon nehéz, sokat kell gyakorolni, minél többet írni.

Dohi: Mennyiben más adaptáció és saját mű forgatókönyvét megírni?
Zsolt: Nyilván van egy alap, amihez többé-kevésbé ragaszkodni kell, ugyanakkor hálás feladat is lehet, hiszen már van egy kész történet, amit formálgatni kell, lehet. A Néma esetében először adaptáltam és így utólag már látom, miket kell majd máshogy csinálni esetleg a jövőben. Plusz itt figyelni kellett arra is, hogy megfelelőne ültessem át magyar kontextusba, de legalábbis a nagyon amerikaiból emeljem ki.

Dohi: Mesélnél egy kicsit a rendező szerepéről, feladatairól? Azt gondolná az ember (vagy csak én?), hogy ha kész a forgatókönyv, onnan már sok dolga nincs a rendezőnek (előtte pláne), hiszen csak az ott lévő "utasításokat" kell követnie és betartatnia.
Zsolt: A forgatókönyvben azért nincs minden utasítás részletesen benne, illetve ez is attól függ, ki hogyan ír. Egy kész könyvet a rendező kelt életre, ő dönti el, milyen eszközökkel jeleníti meg képileg, ami ott áll. Szintén neki kell instruálni a színészeket, megformálni a karakterüket velük. A rendezőnek joga van változtatni, eltérni a könyvben írottaktól. Forgatáson a rendező irányítja a stábtagokat, főleg a jelenetben résztvevőket. Összetett és gyakorlatot igénylő feladat.

Dohi: És most térjünk rá a dollar babyre. Miért pont a Néma (Mute) című műre esett a választás mondjuk egy ismertebb, klasszikus történet helyett?
Zsolt: Dollar Baby csak profi filmesek által meg nem vásárolt novellákból készülhet. Regény kizárva. Amikor a szabad művek listáját nézegettem, ennek a sztorija tetszett meg leginkább, és persze már akkor gondolnom kellett arra, hogy kivitelezhető legyen a mi szintünkön.

Dohi: Honnan szereztél tudomást erről a lehetőségről, és mit érdemes tudni róla? Mi az engedélykérés menete?
Zsolt: Egy ismerősöm említette, hogy szerinte van ilyen lehetőség. Utána néztem a King honlapon és valóban volt, kitöltöttem egy jelentkezési űrlapot és elküldtem elektronikusan. Pár nap múlva jött a válasz az irodától. Ezután megkötöttük a szerződést, amelyet vissza kellett postázni az 1 dollárral egyetemben.

Dohi: Voltak problémák, fennakadások a folyamat során? Elkezdtétek már az engedélykérés előtt a munkát, vagy addig egy lépést sem?
Zsolt: Nem volt különösebb fennakadás. A szerződéskötés előtt nem kezdtünk hozzá semmihez.

Dohi: (Olvasói kérdés, 2291-től:) Kíváncsi-e King az elkészült filmre? Ragaszkodott hozzá, hogy lássa az eredményt?
Zsolt: Ragaszkodott hozzá, hogy DVD-t kapjon az elkészült filmből. A Maine-beli címére kell postázni. Hogy megnézi-e valaha, azt csak ő tudja. Állítólag a legtöbbet nem látja, csak el vannak rakva. De pár százalék esély van rá, hogy látni fogja, ha épp unatkozik :)

Dohi: Légy szíves, mutasd be a csapatot és a színészeket!
Zsolt: Jómagamon kívül a projektben részt vesznek:

A stáb:

Sáros Tamás: Előző filmemen is dolgoztunk együtt. Remekül tudunk együttműködni. Működött már közre vágóként is, most az operatőri munkáért felelt.

Szentkuti Tibor: Dunaújvárosi amatőrfilmes, először dolgozunk együtt. Ebben a projektben ő felel a vágásért és a képi utómunkáért. Részt vett már különböző filmes projektekben ezelőtt is.

Kis Péter: A Progvision- stúdió fotósa. Nálunk világosítói és werkfotós szerepkört töltött be. Szintén először dolgoztunk együtt.

Szentkuti Tamás: Függetlenfilmes illetve televíziós operatőr. Nálunk a hang utómunkáját látja el, szintén első ízben dolgozunk együtt.

Bakay Gergely: Vele már a kezdetektől együtt dolgozom, mindig is eredeti zenét használtunk a filmjeinkhez. Nagyszerű zeneszerző, többféle műfajban otthonosan mozog.

Sántha Balázs: Médiatechnológus hallgató. Első alkalommal dolgoztunk együtt. A forgatásokon látta le a felvételvezetői feladatokat.

Almási Sándor, Freschli József: technikai segéderők voltak a forgatásokon. Velük is első alkalommal zajlott közös munka.

A színészek:

Mindegyik színésszel első ízben dolgoztunk együtt, de remélhetőleg nem utoljára.

Pálfalvi János: A dunaújvárosi Bartók Színház színésze, civilben mentőtiszt. Az utazó férfi karakterét formálta meg. Nagyon nagy élmény volt vele dolgozni, remek színész és ember egyaránt.

Kiss Attila: A dunaújvárosi Bartók Színház színésze. A papot formálta meg. Szintén hatalmas élmény volt együtt forgatni.

Gasparik Gábor: A dunaújvárosi Bartók Színház színésze. Utolsó pillanatban került a stábba (egy héttel a forgatás előttig még a Marslakókból ismert Boronyák Gergely volt a néma szerepében), de nagyon nagy lelkesedéssel és profizmussal hozta a szerepét. Véleményem szerint remekül.

Baksay Erika: A dunaújvárosi Bartók Színház színésznője. A férfi feleségét alakítja.

Dohi: Ez volt az első komolyabb munkád, illetve munkátok együtt?
Zsolt: Amint az feljebb is olvasható, a stáb 90%-ával ezen a filmen dolgoztunk először együtt. Sáros Tamás operatőrrel már a Kávészünet című filmünket is együtt alkottuk (ugyanilyen szerepkiosztásban). Az a film egyébként sikeresen szerepelt hazai illetve külföldi függetlenfilmes eseményeken is.

Dohi: Mióta tartanak a munkálatok, mennyi időt emésztett fel a project elejétől a végéig? (Mivel már az utómunkálatoknál tart, talán meg tudod becsülni.)
Zsolt: December óta dolgozunk, akkor kezdődött a forgatás. Március végére saccoljuk a befejezést, most kicsit csúsztunk az utómunkával időhiány miatt.

Dohi: Volt valami "akcióterv"? Milyen sorrendben történtek a dolgok?
Zsolt: Forgatókönyv, annak elkészülte után stábtagok keresése, terepszemle, helyszínek, kellékek szervezése, storyboard rajzolás, olvasópróbák és végül forgatás. Minden a maga sorrendjében.

Dohi: Volt olyan díszlet, amit külön a film kedvéért kellett felépíteni?
Zsolt: Külön díszletet építeni nem kellett, hacsak a templomban általunk "barkácsolt" gyóntatófülkét nem nézzük. Persze csak egy részét imitáltuk.

Dohi: Nem szép dolog pénzről kérdezni, de ha nem titok, nagyjából mennyibe került a film? Volt-e valami, amiről le kellett mondanotok anyagi okokból?
Zsolt: Kb. mindenről le kellett, amit egy költségvetéssel rendelkező film megengedhet magának. Ez egy no-budget film, kb. 50 ezer forintba került, amit saját zsebből finanszíroztunk.

Dohi: A helyszínválasztásnak van valami trükkje, vagy csak autókáztatok a környéken, amíg szembe nem jött a megfelelő hely? Külön engedély kell a tulajdonostól/önkormányzattól a forgatáshoz, vagy senkit nem érdekel, ha kamerával meg lámpákkal leálltok az utca közepén?
Zsolt: Megírt jelenetekhez kerestünk konkrét helyszíneket. Kinn természetes fénynél forgattunk, nem volt nagy felfordulás, de azért szervezettnek kellett lenni. Engedélyt nem kellett kérni külső részekhez, a templomtól persze igen.

Dohi: Mik a tervek az utómunka befejezése után? Egy interjúban mintha rajongói vetítést említettél volna. Esetleg fesztiválok?
Zsolt: Lesz dunaújvárosi bemutató, illetve tervben van budapesti is. Fesztiválok minden mennyiségben, főleg hazai, mert sajnos több külföldire kiküldeni elég sok pénzt emészt fel, erre pedig már nincs keret. A hazai fesztiválok száma mondjuk gyér, és hát megérnek egy misét, de azért nyomulunk. Rajongói vetítéseken, filmklubokban, találkozókon látom a jövőjét. Ehhez is segítség fog kelleni, majd elválik. Reméljük, hogy sok emberhez eljuthat.

Dohi: Pénzt ugyan nem lehet keresni a dollar babykkel, de lesz valami módja, hogy a rajongók, érdeklődők hozzájussanak a filmhez, ha esetleg nem tudnak elmenni valamelyik vetítésre?
Zsolt: Még agyalok, hogyan juthatnak hozzá. 100%, hogy lesz rá mód.

Dohi: Tanultál valamit a film készítése közben? Mi az, amit legközelebb is így kellene, mi az, amit semmiképp nem így kellene?
Zsolt: Ez a lista végtelen. Tanultunk abból is, amit felvettünk, és abból is, amit nem. Van, amit a jövőben is használni fogunk, van, amin változtatunk. Minden film tanulópénz. Ugyanez igaz a forgatókönyvre is, ha most írnám, van, amit máshogy írnék.

Dohi: Tudod már, mi lesz a következő filmed? Mi is megtudhatunk róla valamit?
Zsolt: Következőnek szeretném elkészíteni az első egész estés filmemet. Az emlékeink hamissága lesz a fő téma, egyelőre ennyit szeretnék elárulni róla.

Dohi: Azt hiszem, nem rabolom több idődet, köszönöm a válaszokat és sok sikert a filmmel és a jövőben!
Zsolt: Én is köszönöm az interjút az egész stáb nevében!

További információ:
Hivatalos Facebook oldal
Kávészünet (Zsolt előző filmje)