... A TITKOS ABLAK : ISMERTETŐ ...

Írta: Dohi
Készült: 2006. szeptember 9.

Valószínűleg kisebbségben vagyok a véleményemmel, de szerintem Johnny Depp jócskán túl van becsülve és foglalkoztatva. Aláírom, remek színész, és gondolom "tök jó pasi", de akkor sem kéne minden második filmben szerepelnie. Ennyit arról, hogy előítéletek nélkül ülök le megnézni A Titkos Ablakot... És azt még nem is említettem, hogy írott formában King egyik leggyengébb kisregényének tartom a művet (ok, A Légzőgyakorlat még rosszabb). Mindezek tisztázása után lássuk, milyen lett valójában a nagy mű.

Nem sok karaktert vesztegetnék a sztorira: Mort Rainey író, és egy nap valami paraszt kopogtat az ajtaján, mondván ellopta az ötletét. Rainey elhajtja, de a fickó csak nem hagyja annyiban a dolgot. A többit meg találjátok ki, vagy nézzétek meg a filmet (esetleg olvassátok el az alapjául szolgáló kisregényt).

A főszereplőt már kitárgyaltuk, de említésre méltó még a "gonoszt" játszó John Torturro, akit egyik kedvenc filmemben, A Nagy Lebowskiban is láthattunk, nomeg egyik kedvenc sorozatomban, a Monkban is feltűnt párszor, mint Adrian testvére. Aztán itt van még Mario Bello (Mort felesége), akit ritkán látni, de olyankor annál jobban örülök neki, valamint Tim Hutton, a Halálos Árnyék Thad Beaumont-ja. A rendező (David Koepp) parancsolgatott a Stir of Echoes (Hetedik érzék) című film készítésekor, és írt pár sikeresebb forgatókönyvet is (Pánikszoba, Jurassic Park, etc.).

A film, várakozásaimmal ellentétben, kellemes csalódást okozott. Úgy tűnik, ez már csak így van, ha kevésbé jó alapanyagból dolgoznak a filmesek (és pláne, ha nem is nagyon emlékszem arra a kevésbé jó alapanyagra). Igaz ugyan, hogy a témát Hollywood többször - már-már unásig - körbejárta, de ne feledjük, hogy King nem tegnap írta a kisregényt, szóval nem kell egyből "pff, ennek sincs már semmi önálló ötlete" felkiáltással lerohanni szerencsétlent. A film ugyan máshogy végződik, mint a kisregény, de így sincs vele semmi baj, sőt!

És most pár szó a DVD-n található extrákról, ha már valami csoda folytán nem maradtak le a magyar kiadásról. Szinkron is van, de az a kutyát nem érdekli. Na jó, bevallom, belehallgattam. Depp hangja még hagyján, de Mario Bellóé nem tetszett, Torturro akcentusából pedig természetesen semmit nem kapunk vissza. Ennyit erről, aki akarja, nézze így (kényelmesebb, mint olvasni, ezt aláírom).

Maga a menü szépen össze van rakva, színes-szagos, ahogy kell, bár én jobban szeretem, ha nem kell várnom egy-egy animáció vagy filmrészlet végére, hogy eredménye legyen a gombnyomkodásnak, vagy hogy egyáltalán elkezdhessem nyomkodni a távirányító gombjait.

Aztán van nekünk audiokommentár a rendező közreműködésével. Egy másik ismertetőmben már kifejtettem, hogy sok értelmét nem látom, ugyanis ha a filmet nézem, nekem ne pofázzon közben senki - pláne hogy elég ritkán nézek meg többször egy filmet, és ha mégis, akkor is a filmet akarom újra megnézni, nem a dumát hallgatni... Mondjuk most, miközben írom az ismertetőt, elindítottam újra a filmet kommentárral, és egész érdekesnek tűnik, dehát ez van. Másfél óra az másfél óra. Majd ha egyszer sok időm lesz, végignézek minden filmet kommentárral, addig meg valahogy elleszek. Ja, és nincs felirat a kommentárhoz (legalábbis én nem találtam), ami engem ugyan nem zavar, de így pláne nem értem, miért kellett lehagyni A Golyóról...

Találunk a korongon négy törölt, illetve bővített jelenetet is, ebből kettőt akár a rendező kommentárjával is megtekinthetünk. Nyilván oka van egy-egy jelenet törlésének vagy megvágásának, és többnyire nem adnának sokat a filmhez (tehát maximum egyszer nézi meg őket az ember), de azért jó, hogy néha pakolnak ilyeneket is a lemezre. Végülis elfér. Viszont ha Koepp ennyire hangsúlyozza, mennyire jópofa Depp forgatás közben, igazán nyomhattak volna egy bakiparádét is a lemezre. Ja, és vicces, hogy egyetlen dolog rémlik a kisregényből, mégpedig egy állvány, amin egy fickó áll és javít vagy szerel vagy fest valamit, de ez csak törölt jelenetként szerepel a korongon..

Lássuk, mi van még. Werkfilmek. Három darab, durván egy óra terjedelemben. Természetesen egyetlen filmről van szó, csak a jóemberek feldarabolták. Sosem értettem, miért jó, ha az ember a film megtekintése előtt megnézi az ilyesmiket (a tévében rendszeresen mennek "így készült" dokumentumfilmek a másnapi mozipremierek előtt), amikor a cselekmény nagyrészét lelövik benne (én mondjuk ugyanezen indíttatásból előzeteseket sem nézek). Na ja, mivel egy félórás dokumentumfilm fele-kétharmada a filmből vett jelenetekből áll... A film után persze érdekes lehet, ha van valami jópofa trükk vagy látványelem, amit bemutatnak, és persze ha nem abból áll az egész werkfilm, hogy a rendező és a színészek egymás seggét nyalják. Esetünkben fogalmam sincs, mi a helyzet, mert őszintén szólva semmi kedvem nem volt végigülni a dokumentumfilmet, csak bele-belenéztem. Nem hiszem, hogy túl sok mindenről lemaradtam volna.

Aztán: storyboard, vagy magyarul sztoribord. Az ilyen átvett kifejezésektől mindig kiráz a hideg és/vagy hányinger kerülget... Úgy tűnik, manapság nem menő kézzel rajzolni a cselekményvázlatot (vagy akármi legyen is a normális magyar kifejezés a storyboardra). Itt is négy úgynevezett Animaticot kapunk, vagyis számítógéppel elkészített animációkat, hogy lássák a készítők, mit hogy kéne megvalósítani. Közepesnél valamivel kevésbé érdekes. Egyszer.

Van még egy-két előzetes (a Titkos Ablaké és néhány egyéb), de ezek még kevesebb vizet zavarnak.

Összességében egy egészen jó filmet kapunk egy igényesen összerakott DVD-n, és immár viszonylag kevés pénzért. Megjelenéskor igen borsos árat kértek érte, de érdekes módon nem sokkal később leakciózták, és a leárazás többé-kevésbé azóta is tart, úgyhogy akit érdekel Mort Rainey története és/vagy gyűjti a King-filmeket és/vagy szeretné látni Mario Bellót/Johnny Deppet (kinek mi), annak érdemes beruházni a korongra.